Vårda kreativitet - Malin Hjalmarsson
ALLTID FRI FRAKT ÖVER 250kr

Vårda kreativitet

Ute är himlen klarblå, men luften inomhus säger att det är kring minusgrader. Så är det att bo i ett hundratjugo år gammalt hus, man lever liksom med årstiderna även inomhus. Luften säger att det är höst, vinden som viner kring knutar och torn vittnar om skifte. Ungefär som den i den där filmen Chocolat, när vinden kommer och det är dags att röra på sig. Älskar den filmen.

Att flowa med det som händer i tillvaron istället för att önska att det vore annorlunda. Och nu menar jag naturen och den lilla vardagen, inte allt stort, gigantiskt, oförståeligt som sker runtom i världen. Att flowa med, tar bort det där spända, tillknäppta, ger lite mer mjukhet och bounce. Och så tappar man rytmen ibland, och det blir stökigt, men när man kommer tillbaka känner man lättheten. Ofta, ofta handlar det om att bli stilla ett tag. Låta andra rusa på. Ta ett kliv utanför och hinna ifatt sig själv.

När jag åkte i skolvärldens rytm var det tydliga rusningar i augusti, december, januari och juni. Nu kommer rushen på lite olika, mer random tillfällen under året. Och det har jag inte vant mig vid, och inte heller hunnit åka i så många perioder. Det beror på. Lagen om kaos vill ju gärna att allt ska hända på samma gång och då kunna mjukna i det.

Att vårda sin kreativitet bottnar i att vara uppmärksam på hur rytmen i kroppen känns. Man behöver inte alltid vara på topp, vara glad men det behöver finnas en connection mellan kropp och själ. Att känna vilket tillstånd som man behöver. Ett avslappnat tillstånd, lågspänning, tänk en såpbubbla, men lite mer hållbar såklart. Eller kanske som jag föreställer mig att Barbapappa känns. Formbar. Fingertoppskänsla för vad man behöver, och hur man gör det. Inom yoga pratar vi om Shakti, den feminina energin. Vi bär alla på både maskulin och feminin energi, samhället och naturen vilar på båda. Den feminina energin är den som tar emot. Och att ge utlopp för sin kreativitet är att få ta emot, att vara mediumet som kreativiteten strömmar igenom. Jag säger ibland att målningarna målar sig själva, (ibland önskar jag att de gjorde det) och då menar jag känslan av att jag inte har en aning om hur det färgerna växer fram och motiven uppenbara sig. Jag är fullkomligt närvarande i de stunderna, men jag kan omöjligt gå tillbaka.

Jag har en lång daglig ritual, för att vårda och för att skapa utrymme för kreativitet. Jag ska dela den någon gång, men det finns enkla punkter som man kan använda oavsett tillvaro. För att kunna bjuda in lite mer flow…

Morgonen är oftast lite mer öppen, klar. Avvakta med att öppna telefon och appar. Drick ett stort glas med nåt kroppsvarmt. Just nu, har jag skiftat till höstdrink; kokar upp vatten och blandar lagom kokt och kallt vatten, lite gurkmeja, örtte på rödklöver och nån c-vitamin ibland brustablett och ibland pressad citron. Värmer kroppen inifrån.

Flödesskriva, antingen på en fråga eller bara tömma tjattret. Ibland börjar det med “vaknat tusen gånger, tröttare än trötter” Inte grotta ner och reflektera över vad som skrivs, bara få ut det liksom.

Rörelse, nån typ av rörelse. Ibland yoga, ibland bara gung och sträck, ibland bara lite studs, ibland träningspass.

Ut, ut, ut! Nån stund varje dag. Minsta korta promenad, cykeltur. Bara gå ut och fyll lungorna. ALLT räknas.

Beröring. Vilken dusch, varm eller kall, lite av båda? Vilken typ av material längtar huden efter, tight eller loose. Är du som jag högsensitiv kan hela dagen förstöras av en söm som skaver. Kanske gillar du känslan av klackar mot golvet eller läder, len sammet. Det behöver inte vara stora saker, ett armband. Klä dig så du inte fryser.

Sinnena. Doften av din egen hud, en lotion som dröjer sig kvar. Är inte doft din grej så välj ett annat sinne. Smak kanske. Mitt bästa tips är att gå i motsats riktning mot det sinne som är mest belastat hos dig i din vardag. Mycket dofter, kanske vara mer noga med beröringsdelen. Mycket ljud, välj smak t.ex ett läppgloss med smak, halstablett, tuggummi…Snygga ringar, nagellack i en färg som ögat kan bli lite lyckligt av att titta på. Ljud; en låt du går igång på eller kan luta dig emot.

Varm och len mat. Oljig och vänlig. Soppor, grytor, kokosolja i teet eller kaffet. Steka äpplen istället för att riva tex på gröt eller pannkakor.

Yoga Nidra – djupavslappning 15-25 minuter. Finns lite här och där gratis, men var petig och välj en röst som du gillar. Yoga nidra är en meditation där, i alla fall om du gör de vilda nidrorna som vilar i Global Yoga, så är det ok att somna. Jag har flera på min digitala yogastudio LIFE – Find your wild som du kan ladda ner och sen är de dina för alltid.

De här små sakerna, finns som små “checkboxar” i min vardag. Jag försöker mentalt checka av dem varje dag, för de gör skillnad. I början kan man välja en, kanske den som känns lättast. Någon kanske väcker motstånd, var nyfiken på det. Det här är något som jag kommer göra hela livet, för jag vill inte vara utan dem. Jag kan skita i någon av dem ibland, eller i perioder av slack, men de får mig alltid tillbaka när jag känner mig splittrad. När jag blir rastlös och är trött på samma gång.

XO

Cart
Logga in
Loading...