B E H O V

Vad behöver du just nu? I ditt liv, i den perioden du är i, hur du mår?

Det är fasiken inte lätt att veta. Vi saknar sannerligen inte information och tips på hur vi ska ta hand om våra kroppar, optimera träningen, komma igång med löpningen/yogan/powerwalken…Vi tänker kanske att vi ska komma igång, borde komma igång.

Men vad behöver du och hur mår du?

Har man ingen aning så måste man såklart börja testa nåt som verkar kul. Men det viktigaste är grunden, ditt varför. Vad tänker du att din rörelse ska ge dig? Hur vill du att den ska känna dig, vad känner du att din kropp behöver? Back to intuition. Känner du då att det blir blankt så är det helt ok, vi är ganska långt ifrån vår intuition och är inte vana att låta den styra. Att sakta ner är det första, bli stilla och börja lyssna. Eftersom jag har grunden i yoga så hade jag börjat med yinyogan, kroppen blir stilla men det finns ändå inre rörelse.

Det är inte heller så lätt att kunna anpassa sin rörelse efter dygnet eftersom samhället har bestämt att vi börjar jobba på morgonen och ska gå hem på eftermiddagen, och träna på kvällen för det är då anläggningar har sina öppettider och det är då det erbjuds olika klasser på de flesta ställen.

Det är svårt att bryta norm även här.

Jag tror också att vi sätter upp för höga mål för vad som ska räknas som träning/rörelse. Vad är syftet? Ökad hjärtfrekvens och bättre kondition eller bli starkare/rörligare mer koordinerad.

Jag kan stå i statisk planka eller i en bakåtfällning och få upp pulsen, man måste inte springa. Jag kan stå i krigare 2 och få starkare ben, jag behöver inte benpressa på gymmet. Vad vill du uppnå och var lite kreativ för att uppnå det. Och så måste du bli lite glad av det tänker jag. Hur lång tid måste det ta? Även där har vi fina rekommendationer från samhället. Tänk sammanlagd tid på en vecka. Ger du dig själv någon typ av rörelse 20 min varje dag så får du mer än 2 timmar på en hel vecka. Du vill ju bygga upp och inte bryta ner. Har du kaninpuls på jobbet, eller känner dig uppe i varv, svårt att få till pauser? Då behöver du ju motverka det på din fritid, inte ösa på ännu mer. Då kanske dina 20 min behöver vara ”icke-pulshöjande”. Så ditt nervsystem hinner varva ner. Indikatorn på detta är hur du sover. Sover du dåligt, vaknar ofta eller tidigt så är ditt nervsystem belastat och kan inte varva ner av sig självt.

Jag skriver detta för du är så mycket klokare än du tror, men det är skitsvårt att lita på sig själv. Det krävs kartläggning och nyfikenhet för att lära känna sig själv. Addera din menscykel om du är kvinna och du får kanske en pusselbit till som klickar. Träning och menscykel tar vi en annan text….

Jag märkte att jag sover sämre eller typ inte alls om jag tränar pulshöjande på kvällen. jag behöver träna på morgonen. Det kan låta drastiskt, men min kropp behövde massor av fysisk rehab och jag behövde göra en livsförändring. Jag behövde kunna styra min egen tid, eller åtminstone frigöra tid på morgonen. Jag kan inte träna för hårt för länge, timmeslånga pass går alltså bort. Och jag behöver lång nedvarvning och lång återhämtning, alltså kan jag inte träna tuffa pass flera dagar i rad, jag behöver minst en dags vila emellan, och vila kan då vara t.ex yoga/meditation eller promenad. Att måla är också ett ganska ensidigt rörelsemönster så jag jobbar rätt mycket med aktivering av musklerna på kroppens baksida och core. Jag får jätteont i kroppen om jag inte håller i, och måla vill jag ju kunna göra livet ut.

För att bli hållbar. Hållbar rörelse som inte sliter ut eller skadar. Hållbar i att du vill fortsätta.

Vilken trigger har du? Går du igång på att mäta tid, avstånd, pulsklocka? Gillar du att belöna dig själv, ”när jag har gjort det här ska jag investera i en ny träningstop” eller kan känslan efteråt vara tillräcklig. Inget rätt eller fel, du behöver hitta din trigger.

Jag triggas inte av varken ena eller andra. Mitt varför (hur vill jag att det ska få mig att känna) och med envishet, ”jag gör det här i 8 veckor så får vi se hur det känns då”, funkar för mig. Jag behöver små mål, tidsbestämda. Nu har jag lovat mig själv att göra det här i 10 veckor och då gör jag det. Så kan man utvärdera sen. Ska jag köra lite till eller byta? Finns det nåt i kroppen som signalerar att nåt behöver justeras, hur funkar livet?

20220314 102800
Alltså de backarna….PUH!

Jag vet att mina knän inte fixar att springa, jag sprang ifrån min ångest för länge sen och de gick sönder. Jag behöver cykla. Det är inte så kul. Jag behöver sätta min timer på typ 20 min, cykla åt ett håll som känns fint och sen vänder jag när timern plingar. Inte så kul, men det blir gjort och det tar ju kanske en kvart och sen känns det helt f’¨%& awsome. Jag skulle kunna cykla längre, men då vet jag att jag förmodligen kommer få ont och inte kunna cykla på ett tag. Igår var det äntligen premiär att cykla utomhus. Jag hatar när luften är för kall, men nu känns det som vårvärme. Jag har ingen fancy cykel, jag använder barnens gamla och har en skitful hjälm.

Man är ju skitnöjd efteråt och att tacka och hylla kroppen med ett varmt bad med epsomsalt kändes som ett gött avslut på helgen.

Jag skapade Holistic Move Life för att jag vet att ”lite varje dag” gör skillnad på mående och hållbarhet. Det är utformat efter vad jag tror att du behöver. Korta pass för att träna de små och stora musklerna, för att yoga kräver massor av styrka. Jag tror ju att du är här hos mig för att du gillar yoga… Lite längre yogaklasser för att varva ner tar tid. Yoga Nidras för att få en chans att släppa taget och andra små rörelsepass för att kroppen ska må bra. Och du behöver kunna göra det hemma, medan maten är i ugnen, medan barnen leker, innan jobbet, direkt efter jobbet. Det är en livsstil, ingen quickfix. Hållbar kropp och henne har du med dig hela livet. Du får alltid 14 dagar gratis, testa här

Finns det nåt viktigare än att lära känna henne på djupet och ge henne precis vad hon längtar efter?

20220314 102833
Badkaret är nog de jag gillar mest här hemma.
Färdigheter

Upplagt på

14 mars, 2022

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.