Är du sugen på att testa att bada kallt, alltså vinterbada, så ska du börja nu. Och sen inte sluta…Låta kroppen gradvis vänja sig, och förhoppningsvis hinner du bygga upp lite mental elasticitet…Nu är perfekt att börja, för jag tror inte det finns någon sjö som går under 22 grader.

IMG 20200807 172817 577
Morgonbad

Jag började kallbada ett höstlov för några år sen. För att då hade jag tid, och då börjar också min höstdeppighet göra sig påmind. Och när det enda man blir erbjuden är terapi och tabletter, så tänkte jag att what the fuck, vi testar nåt extremt. Min fantastiska yogalärare Johanna Hector berättade om sitt kallbad och varför hon startade och jag kände igen mig i det hon beskrev. Hennes kallbad startade i en period av dålig sömn, bebisåren, och då sömnstörningarna blir så allvarliga så man håller på att tappa det.

Jag hade en lite tuss som inte ville sova mer än kvartar på nätterna och när jag till slut stod i duschen med vattnet ångande på högsta värme och inte ens kände att det var varmt mot huden, kände jag att gränsen liksom var nådd. Fast det löste jag inte med kallbad, utan genom att låta familjen sova borta ett par nätter tills rytmen kom tillbaka. Mer om sömn en annan gång….Men jag förstår Johannas frustration, det var poängen.

Jag skapade massa problem först och tänkte att: ”jamen det finns ju inget värmehus, ingen bastu, inget hus alls, ingen badstege…” Måste man inte ha det? Johanna sa ”nej, jag springer mig varm efteråt” Okej.

Jag är rätt envis och ganska självdisciplinerad så en dag tog jag med badrock, handduk och gick till sjön. Som jag brukar bada i på sommaren. Jag var ensam, kan man säga.

Första klivet i var jättekallt, lite kropp i taget. När man kommer i med överkroppen startar ju panikeffekten och man vill helst hoppa upp. Och det gjorde jag. Men väl uppe märkte jag att jag inte frös, och på nåt sätt kändes det som ” så kallt var det ju inte”. Så jag gick i igen, och tricket är liksom att hålla sig i vattnet upp till hakan och vänta ut andningen. Det är en känsla som är svår att beskriva, men när andningen kommer ner till det normala, så börjar man se lite klarare färger och känna dofter. Sinnena blir knivskarpa och du är totalt närvarande i kroppen. Jag doppar inte huvudet när det är kallt, jag har mössa på, och när andningen har lugnat sig tycker jag att man själv får bestämma hur länge man vill ha i. Och när du kommer upp är du kanske seg som kola, men du fryser inte, och du känner dig amazing och oövervinnerlig. Som en kick. Det är så värt det varje gång och känslan sitter banne mig i hela dagen.

Det är så många andra som skriver om hälsoeffekterna, det finns böcker etc, så jag nämner bara de som jag faktiskt känner:

  • Jag sover bättre
  • Jag känner mig piggare och gladare på vintern
  • Jag känner mig stolt över mig själv
  • Jag fryser inte lika mycket
  • Jag kan bada när som helst och var som helst och behöver inte vänta på att vattnet ska bli varmt, fördel när man bor i Sverige och baddagarna på sommaren går att räkna på händer och fötter.
  • mindre värk för en stund, bättre cirkulation
  • upplevelsen av att vara totalt närvarande

Nackdelen – badar du i sjö så fryser den på vintern och då är det ett jäkelskap att hacka hål i isen….Sen börjar man finlira…vilka skor som är enklast att ta på sig, fårskinn att ställa sig på när man kommer upp ur vattnet, vilken badrock som är gosigast/varmast (rekommenderar vanlig frotté, helst med luva), te eller varm dusch när man kommer hem. Vad som funkar för dig. En del rekommenderar att duscha kallt för att vänja sig, men jag tycker inte att det är samma sak.

Gör´t det är så jäkla värt det….och du kommer inte vilja sluta….

20200815 124138

xo Malin